مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد خودشناسی 31 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد خودشناسی 31 صفحه فصل دوم پایان نامه خودشناسی مبانی نظری خودشناسی پیشینه تحقیق خودشناسی پیشینه داخلی خودشناسی پیشینه خارجی خودشناسی پیشینه پژوهش خودشناسی پیشینه نظری خودشناسی ادبیات نظری خودشناسی چارچوب نظری خودشناسی رفتن…

  • شبیه سازی و تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله

    شبیه سازی و تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله شکل پذیری لرزه ای اتصالات شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله تحلیل شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله شبیه سازی شکل پذیری اتصالات فولادی در برابر زلزله…

  • پاورپوینت آموزش مساحت لوزی ریاضی پنجم ابتدایی

    پاورپوینت آموزش مساحت لوزی ریاضی پنجم ابتدایی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش ریاضی پنجم ابتدایی مبحث مساحت لوزی در قالب 19 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       مقدمه:…

  • چگونگی شکل گیری بحران و تحولات اخیر سوریه و راهبرهای این کشور در مناسبات منطقه ای و بین المللی

    چگونگی شکل گیری بحران و تحولات اخیر سوریه و راهبرهای این کشور در مناسبات منطقه ای و بین المللی کلمات کلیدی : پایان نامه بحران سوریه پایان نامه در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه پایان نامه در مورد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت سود

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت سود مبانی نظری کیفیت سود دانلود مبانی نظری کیفیت سود پیشینه تحقیق کیفیت سود ادبیات نظری کیفیت سود فصل دوم پایان نامه کیفیت سود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت سود ادبیات و مبانی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای غیر منطقی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای غیر منطقی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه باورهای غیر منطقی مبانی نظری باورهای غیر منطقی پیشینه تحقیق باورهای غیر منطقی پیشینه داخلی باورهای غیر منطقی پیشینه خارجی باورهای غیر منطقی پیشینه پژوهش…

  • دانلود پاورپوینت مدل های ERP استراتژیک برای دولت الکترونیک

    دانلود پاورپوینت مدل های ERP استراتژیک برای دولت الکترونیک پاورپوینت مدل های ERP پاورپوینت ERP و دولت الکترونیک پاورپوینت استراتژی های ERP برای دولت الکترونیک رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدل های ERP استراتژیک برای دولت الکترونیک جهت رشته…

  • پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند

    پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند جهت رشته ی حسابداری در قالب 224 اسلاید و با فرمت pptx به…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی بانک‌های تجاری

    پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی بانک‌های تجاری پرسشنامه بازاریابی داخلی پرسشنامه تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی بانک‌های تجاری پرسشنامه عملکرد سازمانی بانک‌های تجاری رفتن به سایت اصلی…

  • پاورپوينت سیب زمینی گیاهشناسی

    پاورپوينت سیب زمینی گیاهشناسی پاورپوینت سیب زمینی پاورپوینت گیاهشناسی پاورپوینت سیب زمینی گیاهشناسی پاورپوینت در مورد سیب زمینی دانلود پاورپوینت سیب زمینی دانلود پاورپوینت در مورد سیب زمینی دانلود پاورپوینت گیاهشناسی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت سیب زمینی گیاهشناسی…

  • پاورپوینت آموزشی روان شناسی رشد کودک

    پاورپوینت آموزشی روان شناسی رشد کودک رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزشی روان شناسی رشد کودک جهت رشته روانشناسی و علوم تربیتی در قالب 49 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • پاورپوینت تعریف اخلاق در دانشگاه

    پاورپوینت تعریف اخلاق در دانشگاه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تعریف اخلاق در دانشگاه جهت رشته آموزشی در قالب 16 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       اخلاق علمی: دروغ…

  • كاربرد فیوزهای الكترونیك

    كاربرد فیوزهای الكترونیك دانلود مقالات مهندسی الکترونیک دانلود مقالات الکترونیک دانلود مقالات رشته الکترونیک كاربرد فیوزهای الكترونیک فیوزهای الكترونیک فیوز رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی الکترونیک كاربرد فیوزهای الكترونیک فیوز الكترونیك هماهنگی و حفاظت را ارتقاء می بخشد.بسیاری…

  • پاورپوینت آشنایی با تاریخچه شرکت رنو

    پاورپوینت آشنایی با تاریخچه شرکت رنو رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با تاریخچه شرکت رنو جهت رشته کاریابی و کارآفرینی در قالب 19 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • بررسی تاثیر بانکها بر نقدینگی

    بررسی تاثیر بانکها بر نقدینگی مدیریت ریسک مدیریت نقدینگی بانکها نقش بانکها بر میزان نقدینگی دانلود پایان نامه رشته اقتصاد بررسی تاثیر بانکها بر نقدینگی دانلود پایان نامه اقتصاد خرید پایان نامه اقتصاد ابزارهای سیاست پولی رفتن به سایت اصلی…

  • جزوه حقوق تجارت 3

    جزوه حقوق تجارت 3 کلمات کلیدی : جزوه حقوق تجارت 3 رفتن به سایت اصلی جزوه حقوق تجارت 3 اسناد تجاری - برات، سفته ، چک دکتر فخاری 83 صفحه pdf منظم و با فهرست مناسب مطالعه و آمادگی امتحان

  • پاورپوينت ایدز و هپاتیت

    پاورپوينت ایدز و هپاتیت پاورپوينت ایدز پاورپوينت هپاتیت پاورپوینت در مورد ایدز پاورپوینت در مورد هپاتیت دانلود پاورپوینت ایدز دانلود پاورپوینت هپاتیت هپاتیت و ایدز ppt رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت ایدز و هپاتیت جهت رشته پزشکی قالب 12…

  • بررسی نظریه ها و الگوهای استرس

    بررسی نظریه ها و الگوهای استرس کلمات کلیدی : الگوی استرس دیاتز منابع استرس و اضطراب کارکردهای فیزیولوژیک استرس نظریه های روانشناسی استرس نظریه های مختلف در مورد استرس عوامل موثر در بروز استرس پایان نامه استرس رفتن به سایت…

  • DSS و CDSS

    DSS و CDSS تصمیم گیری چیست؟ انواع تصمیم و مراحل تصمیم گیری سیستم پشتیبان تصمیم گیری چیست؟ اجزای سیستم پشتیبان تصمیم گیری DSS و CDSS سیستم های کمک تصمیم گیری سیستم های پشتیبان تصیمیم در پزشکی سیستم همکاری در فروش…

  • پاورپوینت کمبود آهن و کم خونی فقر آهن

    پاورپوینت کمبود آهن و کم خونی فقر آهن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کمبود آهن و کم خونی فقر آهن جهت رشته تغذیه در قالب 22 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 پاورپوینت داراييهاي نامشهود پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره هفده شناخت و اندازه گيري…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی جرات ورزی یا ابراز وجود

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی جرات ورزی یا ابراز وجود کلمات کلیدی : مبانی نظری جرات ورزی پیشینه تحقیق جرات ورزی پیشینه پژوهش جرات ورزی فصل دوم پایان نامه جرات ورزی مبانی نظری ابراز وجود پیشینه تحقیق ابراز وجود پیشینه…

  • تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر

    تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر مدیریت راهبردی چارچوب رقابتی پورتر سیستمهای اطلاعاتی تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر دانلود پاورپوینت رشته مدیریت…

  • تحلیل فیلتر موجبری پنجره ای در صفحه H با روش تطبیق مد

    تحلیل فیلتر موجبری پنجره ای در صفحه H با روش تطبیق مد روش تطبیق مد موجبر پنجره ماتریس پراكندگی رفتن به سایت اصلی

  • پرسشنامه عوامل موثر بر حس تعلق مکانی

    پرسشنامه عوامل موثر بر حس تعلق مکانی کلمات کلیدی : پرسشنامه حس تعلق پرسشنامه حس تعلق به مکان نمونه پرسشنامه حس تعلق به مکان دانلود پرسشنامه حس تعلق دانلود پرسشنامه حس تعلق به مکان نمونه پرسشنامه حس تعلق به مکان…

  • پاورپوینت مطالعات تاسیسات ساختمانی

    پاورپوینت مطالعات تاسیسات ساختمانی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مطالعات تاسیسات ساختمانی جهت رشته ی معماری در قالب 40 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       فضاهای تاسیساتی بیمارستان:…

  • فصل دوم پایان نامه خودپنداره تحصیلی

    فصل دوم پایان نامه خودپنداره تحصیلی کلمات کلیدی : مبانی نظری خودپنداره پیشینه تحقیق خودپنداره مبانی نظری خودپنداره تحصیلی پیشینه تحقیق خودپنداره تحصیلی پیشینه داخلی خودپنداره تحصیلی پیشینه خارجی خودپنداره تحصیلی پیشینه پژوهش خودپنداره تحصیلی چارچوب نظری خودپنداره تحصیلی رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق جعل سند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق جعل سند کلمات کلیدی : مبانی نظری جعل سند فصل دوم پایان نامه جعل سند دانلود مبانی نظری جعل سند پیشینه جعل سند پیشینه تحقیق جعل سند پیشینه داخلی جعل سند پیشینه خارجی جعل سند…

  • شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار

    شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار شناخت فرهنگ وقف توسعه اقتصادی پایدار تاثیرات فرهنگ وقف بر توسعه اقتصادی پایدار دانلود پایان نامه وقف دانلود پایان نامه توسعه اقتصادی پایدار پایان نامه اثرات وقف بر توسعه…

  • دانلود پاورپوینت کتاب طراحی الگوریتم ها از جعفرنژاد

    دانلود پاورپوینت کتاب طراحی الگوریتم ها از جعفرنژاد پاورپوینت کتاب طراحی الگوریتم ها از جعفرنژاد پاورپوینت طراحی الگوریتم ها جعفر نژاد قمی پاورپوینت کتاب طراحی الگوریتم ها پیام نور پاورپوینت کتاب طراحی الگوریتم ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت…

  • مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن

    مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن کلمات کلیدی : ماهیت شرط اجل ویژگی های شرط اجل شرط اجل در حقوق ایران شرایط صحت شرط اجل موارد سقوط شرط اجل منابع پذیرش شرط اجل مبانی…

  • پاورپوینت کارآفرینی و روان شناسی

    پاورپوینت کارآفرینی و روان شناسی پاورپوینت کارآفرینی پاورپوینت روان شناسی پاورپوینت ارتباط کارآفرینی و روان شناسی پاورپوینت رابطه کارآفرینی و روان شناسی پاورپوینت کارآفرینی در روان شناسی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کارآفرینی و روان شناسی جهت رشته ی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری مبانی نظری تحقیق مدیریت دانش دانلود مبانی نظری تحقیق مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش مبانی نظری تحقیق سرمایه فکری دانلود مبانی نظری تحقیق…

  • دانلود پاورپوینت روش تدوین طرح کسب و کار

    دانلود پاورپوینت روش تدوین طرح کسب و کار رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت روش تدوین طرح کسب و کار جهت رشته کارآفرینی در 64 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • پروپوزال اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن

    پروپوزال اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن کارکردهای رسانه اثربخشی در رسانه اثربخشی برنامه های فرهنگی مدل های اثربخشی سازمانی الگوی مدیریت رسانه صدا و سیما عوامل موثر بر اثربخشی یک سازمان رابطه بین اثربخشی…